Nyomtatás Nyomtatás
Küldés e-mailben Küldés e-mailben

Verziótájékoztató: 2019. január 23.

Kulcs-Ügyvitel frissítés

Verziószám: 19.01.1125.8376

Megjelenési dátum: 2019. január 23.

Frissítve: 2019. február 14.

 Ügyvitel4

A verzióban elérhető újdonságok, fejlesztések

ÚJ! – Intrastat átállás 2019 – KSH-Elektra»
ÚJ! – Termék importnál fordított adózás jelölési lehetőség»
ÚJ! – Online számla bizonylatok listáján nyugtázási lehetőség»
ÚJ! – Lekérdezésekben „Multi select” szűrési lehetőség munka -és részlegszámokra, valamint projektre»
ÚJ! – Vevő forgalmi listán fizetési mód szerinti csoportosítás nélküli lekérdezés»
ÚJ! – Partner szállítási címének megjelenítése vevői rendelés -és számla listán»
ÚJ! – Online számla bizonylatok listájára utolsó beküldés dátuma»

Intrastat átállás 2019 – KSH-Elektra

A 2019-es évtől megváltozott az intrastat adatszolgáltatások beküldési módja. A 2019. 01. havi jelentést már kizárólag a KSH-ELEKTRA rendszeren keresztül lehet teljesíteni (Az Intrastat E-star 2019. január végével megszűnik)

A 2018. év hónapjaira vonatkozó adatszolgáltatásokat még az Intrastat E-star rendszeren keresztül kell teljesíteni! A 2018-as évre vonatkozó adatjavításokat csak január végéig tudja az Intrastat E-star rendszer fogadni. Az ehhez korábbiakban is elérhető CSV fájl az intrastat lekérdezések listájáról úgy érhető el, hogy a lista szűrőfeltételének záró dátumaként 2018.12.31-nél korábbi értéket kell megadni. Erről a program figyelmeztető üzenetet küld:

Intrastat lekérdezés üzenet 1

Tehát a januári időszakra vonatkozó, február 15-ig esedékes bevalláshoz szükséges adatszolgáltatást már csak az új, XML formátumú exporttal lehet előállítani.

Megváltozott az adatgyűjtést végző szervezet is: az adatgyűjtéseket a Központi Statisztikai Hivatal végzi az eddig végrehajtó Kopint-Datorg Kft. helyett.

Megváltozott a kérdőíveken jelentendő adatok köre is.  Törlésre került mindkét irányban:

  • Fuvarozási mód
  • Szállítási feltétel

Kimenő irányban:

  • EU-n kívüli rendeltetési ország

Új adatként pedig kimenő irányban bevezetésre került a„Származási ország” és a „Partner adószáma”. Kitöltésük a 2019-es évben még önkéntes, de szoftverünk már felgyűjti, amennyiben megadásra kerültek.

A törölésre került adatok rögzítési lehetőségét meghagytuk szoftverünkben annak érdekében, ha esetlegesen még visszamenőleges bejövő számlák rögzítésére lenne szükség. Az intrastat listán szintén megmaradt a mezők megjelenítése, de csak akkor jelennek meg az „oszlopok”, ha 2019-et megelőző időszakra van lekérve a lista (a régi, CSV fájl előállításának érdekében). Fontos, hogy az intrastat törzsben már nem kötelezően megadandó adatként szerepelnek, illetve a számlák mentése abban az esetben is lehetséges, ha nincsenek megadva.

Fontos, hogy az egyszerűsített adatszolgáltatáshoz tartozó nyomtatványok, sem kimenő, sem bejövő oldalon nem használható. Tehát a 2011 és 2013 nyomtatványok megszűntek.

Annak érdekében, hogy az XML fájl beolvasható legyen a KSH rendszerébe, új rendszerbeállítás bevezetése volt szükséges (Karbantartás / Beállítások / Rendszerbeállítások menüpontban). A „KSH adatok” részben a KSH Törzsszám, statisztikai főtevékenység kódja, valamint a megye kód megadása lehetséges:

KSH_rendszerbeállítás

Az új export fájl előállítása az alábbi gombbal indítható:

Intrastat XML generálás

Csak megfelelő időszakra állítható elő az export fájl, ellenkező esetben a szoftver az alábbi üzentet küldi:

Intrastat lekérdezés üzenet 2

Az XML mentésekor a fájl nevét nem célszerű megváltoztatni, ugyanis a KSH rendszere csak megadott formátumban tudja beolvasni (mentéskor erre is figyelmeztet szoftverünk!).

Az intrastat listán és így a bevallásban is, az adatokat tétel szinten összesítve szerepelteti a szoftver. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a tételek minden paramétere (termékkód, ügyletkód stb.) megegyezik, akkor összevontan jelennek meg.

Az elkészült export fájl a KSH rendszerében az adott nyomtatvány megnyitása után importálható.

KSH-beolvasás0

Az alábbi menüpontot indítva:

KSH-beolvasás

Az importálás után már csak azon adatok kitöltése szükséges, amelyek az Ügyvitel szoftverből nem elérhetők. Ilyen a statisztikai érték, a kérdőívet kitöltő személyre vonatkozó személyes adatok, vagy például a termék(ek) nettó súlya, amennyiben nincs megadva az Ügyvitel szoftverben (önálló számlázó programok esetén csak szolgáltatás típusú termékek rögzítése lehetséges, amelyhez nem társítható súly adat).

Termék importnál fordított adózás jelölési lehetőség

Kiegészítésre került a termékek importálási lehetősége egy új mezővel, amelynek segítségével a következő ábrán látható „Fordított adózású termék” tulajdonságot lehet beállítani.

Termék adatlapon FAD

Az import fájlban az új oszlop megnevezése: Fordított adózású termék

Értéke:

  • 0 – nem fordított adózású
  • 1 – fordított adózású

A módosított termék import minta/leíró táblázat az alábbi linken érhető el.

Fontos, hogy ezzel párhuzamosan a CSV termék lista export is megváltozott, illetve szintén kiegészítésre került a „FAD” jelölővel.

Termék lista új export

Online számla bizonylatok listáján nyugtázási lehetőség

Az új funkciónak köszönhetően megoldásra került a NAV Online Számla rendszerébe történt sikertelen adatszolgáltatási kísérletek „lezárási” lehetősége.

Kiemelten fontos, hogy a sikertelen adatszolgáltatásokat a szoftver továbbra is megpróbálja újra küldeni. Ha közben esetlegesen kézi feltöltés történt és az Ügyvitel nem tudja lekérdezni ennek tényét (mert például egy nem megfelelő vírusirtó, tűzfal, vagy egyéb hálózati beállításnak köszönhetően nem sikerült a kommunikációs kapcsolat kialakítása a NAV szerverével), akkor a tétel sikertelen állapotban „ragadhat”. Emiatt fordulhat elő, hogy a főoldalon az alábbi jelzés látható olyan adatszolgáltatásoknál, amelyek valójában már kézi feltöltés segítségével bekerültek az Online Számla rendszerébe:

Főoldali sikertelen adatszolgáltatás jelölő

Fontos, hogy csak a 6 napnál régebbi sikertelen adatszolgáltatások hagyhatók jóvá! Csak akkor célszerű a művelet végrehajtása, ha teljes mértékben megbizonyosodtunk arról, hogy valóban fent van a NAV rendszerében.

A kézi jóváhagyás az alábbi menüpontból indítható:

Kézi jóváhagyás

Minden esetben kötelező megadni egy indoklást (többszörös kijelölés esetén minden tételre végrehajtódik):

Jóváhagyás indoklása

Az indoklás megadása után az adatszolgáltatás állapota átáll „Manuálisan jóváhagyott” -ra. A sor színezése nem változik, hogy a későbbiekben is elkülönítetten lehessen látni, hogy melyekkel volt probléma, ellenben az állapotjelző ikon már nem fogja figyelembe venni:

Főoldali sikeres adatszolgáltatás jelölő

A kézi jóváhagyás oka letárolódik és visszaolvasható az adatszolgáltatásra duplán kattintva, illetve az eredetileg a sikertelenséget okozó üzenet is megmarad.

Módosítások oka

Lekérdezésekben „Multi select” szűrési lehetőség munka -és részlegszámokra, valamint projektre

Azon listák, amelyek tartalmaznak munkaszám, részlegszám, vagy projekt szűrési lehetőséget, kibővítésre kerültek. Az új lehetőséggel egyszerre több érték is megadható feltételként, köztük „vagy” kapcsolattal.

Részlegszám szűrő

Projektek esetén a rögzítési dátumot is megjeleníti a szoftver:

Projekt szűrő

Vevő forgalmi listán fizetési mód szerinti csoportosítás nélküli lekérdezés

A vevőforgalmi lista szűrőfeltételébe bekerült a „Fizetési mód szerinti csoportosítás”. Alapértelmezetten bejelölt állapotban van, ami gyakorlatilag a korábbi működés szerinti lekérdezést jelenti.

Vevőforgalmi lista szűrő

Vagyis a fenti feltétel hatására a szoftver fizetési módok szerint hozza le a listát:

Vevőforgalmi lista

Kikapcsolt állapotban pedig egy olyan listát kapunk, ami fizetési módtól függetlenül, egy teljes összegzést ad az ügyfél „forgalmáról”:

Vevőforgalmi lista 2

Fontos, hogy fizetési mód nélküli csoportosítás estén a lista termékenkénti, vagy számlánkénti bontása nem lehetséges, ezzel a kombinációval nem kérhető le.

Vevőforgalmi lista szűrő 2

Partner szállítási címének megjelenítése vevői rendelés -és számla listán

A számla -és vevői rendelés bizonylatokon megadott szállítási cím adatok megjelenítésre kerültek a számlák, -illetve vevői rendelések listáján:

Számla listán szállítási cím

A megjelenített adatok:

  • Ország
  • Megye
  • Cím (összevontan)
  • Szállítási cím megnevezés

Vevői rendelés listán szállítási cím

Online számla bizonylatok listájára utolsó beküldés dátuma

Az Online számla bizonylatok listáján megjelenítésre került az adatszolgáltatások utolsó beküldési dátuma.

Online számla utolsó beküldés dátuma

A mező értéke megmutatja, hogy az Ügyvitel szoftver mikor próbálkozott utoljára a NAV felé történő adatszolgáltatással az adott tételnél.