Verziótájékoztató: 2022. október 26.
Kulcs-Ügyvitel frissítés Verziószám: 22.05.1183.9832 Megjelenési dátum: 2022. október 26. Frissítve: 2023. január 18. Felhős frissítés dátuma: 2023. január 19. |
A verzióban elérhető újdonságok, fejlesztések
Adószám ellenőrzés számla rögzítéskor
Amennyiben a szoftverben található vevő törzs nincs naprakész állapotban, előfordulhat, hogy figyelmetlenségből olyan partner felé történik számla kiállítás, ami megszűnt, felszámolták stb. Ilyenkor a NAV Online Számla rendszerébe történő adatszolgáltatás küld válasz értesítést, hogy nem volt megfelelő a vevő adószáma. A NAV ajánlása alapján elkészítettünk egy új funkciót, amelyet bekapcsolva a számla kiállítása előtt automatikusan lefut egy adószám ellenőrzés a NAV szerveréről, hogy létező és érvényes-e az adószám, ami megadásra került. A lehetőség a Karbantartás / Rendszer beállítások / Általános / Alapértelmezett adatok beállítása menüpontban kapcsolható be: Számla rögzítéskor belföldi adószám érvényességének ellenőrzése
Amennyiben a fenti beállítással a NAV rendszere alapján nem megfelelő adószám került megadásra, a számla mentésekor az alábbi üzenet érkezik:
Amennyiben a NAV szervere nem érhető el, illetve nem ad választ a lekérdezésre 5 másodperc elteltével, akkor a „Nem sikerült az adószám érvényesítése” üzenetet írja ki a szoftver és a bizonylat ellenőrzés nélkül menthető.
Őstermelői bejövő számlák feladása Kulcs-Bér programba
Felvásárlási jegy modulunkban kiegészítésre került a Kulcs-Bér programba történő adatátadás. A 08-as bevallásban nem csak a felvásárlási jegyes, hanem a számlát benyújtó őstermelők tekintetében is adatot kell szolgáltatni. Amennyiben az őstermelők által benyújtott számlák megfelelően nyilván vannak tartva, akkor az átadás során ezek is felgyűjthetők az új funkcióval, így nem kell manuális korrekciót végzeni. A felvásárlási jegy listáról indítható XML átadás szűrőfeltételeként be kell állítani, hogy mindkét bizonylattípust gyűjtse fel a program.
Használatban lévő címek módosításának tiltása
Több esetben tapasztaltuk, hogy a vevő / szállító törzs karbantartása nem megfelelően történik, amelynek a későbbiekben félreértés és hibázási lehetőség a következménye. Ennek elkerülése érdekében azon címek módosítása letiltásra került, amelyek már legalább egy bizonylaton megadásra kerültek. Fontos, hogy ha egy cím már felhasználásra került egy bizonylaton, majd kiderül, hogy el lett írva, hibásan lett rögzítve, akkor ne módosítsuk, mert az speciális esetekben kihatással lehet a bizonylatra. Az új, javított címet újként kell felrögzíteni (a továbbiakban nem használatost pedig lomtárba helyezni). Ebbe a körbe tartozik például egy telephely változás is. A megfelelő utókövetés érdekében ilyen esetben sem a régi telephely címet kell átírni, hiszen azok a bizonylatok jogosan mutatnak a régi címre -> újként kell rögzíteni.
Példa: Utólag vesszük észre, hogy hibás cím került a számlára. Teendő: a vevőhöz fel kell rögzíteni a helyes címet, majd módosító okiratot kell kiállítani, ahol már a javított cím a beállítandó. Ezzel a módszerrel a számla listán visszakereshető az eredeti számla a rossz számlázási címmel.
A korábbi cím módosítása ezekben az esetekben azért nem megfelelő eljárás, mert „eltűnik” a rendszerből a hibás címmel kiállított bizonylatrögzítés ténye (illetve csak a kinyomtatott / letárolt bizonylatképekből lehet visszakeresni, nem szűrhető, stb).
Nem javasolt az ellenőrzés kikapcsolása, de a Karbantartás / Rendszer beállítások / Általános / Termék/Partner menüpontban megtehető.
Az ügyfél adatlapon található „NAV Online adószám ellenőrzés” funkció kiterjesztésre került. Az új lehetőséggel egyszerűsíthető a partner karbantartás folyamat. Nem szükséges egyesével megnyitni az ügyfeleket és onnan futtatni az ellenőrzést, hanem többszörös kijelöléssel az ügyfelek listájáról is indítható.
Az új funkció legalább egy, maximum 150 ügyfél egyidejű kijelölése mellett futtatható, de alapfeltétel, hogy az adószám mező ki legyen töltve. Az adószámmal nem rendelkező ügyfelek kihagyásra kerülnek. A szolgáltatással csak Magyarországon nyilvántartásba vett adóalanyok kérdezhetők le.
A NAV-tól lekért adatok ezután táblázatos formában jelennek meg. A lista 2., 3., 4. oszlopai az Ügyvitel szoftverben aktuális értékeket jeleníti meg (Név, Adószám, Ügyfél kód), a többi a NAV-tól érkező adat.
Az első oszlopban megjelölhető, hogy melyik ügyfelekre fussanak le az adatfrissítések. Alapértelmezetten csak az érvényes adószámmal rendelkező partnereknél kerül bejelölésre, az érvényteleneknél nem (ezen sorok piros háttér színnel megjelölve kerülnek betöltésre).
Az, hogy milyen adatok frissüljenek az ügyfél törzsben, a „Beállítások” szekcióban jelölhető be:
1. Ügyfél név és adószám módosítása – Frissített adatkör: Vevő név a NAV adatbázisban szereplő alapján, illetve az adószám (ha csak a törzsszám volt megadva, kiegészítésre kerül az áfa jelleggel és a megye kóddal)
2. Ügyfél cím rögzítése új számlázási címként – Frissített adatkör: Új ügyfél számlázási cím kerül rögzítésre a NAV adatbázisban szereplő alapján. Ha az adott cím már fel van rögzítve, akkor nem veszi fel újként (karakterre pontos egyezőség esetén).
A frissítés futtatható úgy is, ha nincs egyszerre bejelölve mindkét opció. Ha például csak a név és az adószám frissítésére van szükség, akkor a cím rögzítési opció kikapcsolható.
EDI szállítólevél – szállítási cím EDI kód szerepeltetése
EDI szállítólevél rögzítésekor a megadott szállítási címhez tartozó EDI kód (amennyiben ki van töltve), új elemként feltöltésre kerül az XML-ben: Buyer_gln
Példa:
<Buyer_gln>SZALL_CIM_EDIKOD_12345</Buyer_gln>
Rendszer beállítások átszervezése – Termék / Partner szekció
A Karbantartás / Beállítások / Rendszer beállítások menüpontban található általános szoftverbeállítások rész átszervezésre került a könnyebb átláthatóság végett. A csak a termékekre és partnerekre vonatkozó általános opciók egy új fül alatt találhatók meg a továbbiakban.
A Karbantartás / Munkatársak menüpontban található felhasználói jogosultsági beállítások kiegészítésre kerültek három új lehetőséggel.
– Számlák CSV exportálásának engedélyezése (Értékesítés – Számlázás): A számla listán található exportálásért felelős
– Házipénztár tételek importálásának engedélyezése (Pénzügy – Házipénztár és bank): Házipénztár bizonylatok importálásáért felelős
– Diagram készítés engedélyezése (Egyéb): A kezdőlapon található diagramm(ok) készítésének letiltásáért felelős
Bankbizonylatok csoportos kiegyenlítése
A pénztár bizonylatoknál korábban már elérhető csoportos kijelölés funkcióhoz hasonló megoldás került megvalósításra a bankbizonylatoknál is.
Az új lehetőséggel csoportosan kiválaszthatók a kiegyenlítendő bizonylatok. A felugró táblázatban a jogcím megadása után a kijelölt tételek felkerülnek bankbizonylat tételként.
A csoportos kijelölés csak akkor futtatható, ha a bankbizonylatra még nem lett felrögzítve egy tétel sem.
Ügyfélkapcsolat – „Új a meglévő alapján” funkció
Az Ügyfélkezelés menüpontban található Ügyfél kapcsolatok listáján megvalósításra került a „bizonylatok” másolási lehetősége. Az „Új a kiválasztott alapján” funkcióval a forrás tételről minden adat átemelésre kerül az újonnan rögzítendőre (kivéve az iktatószámot).
Az átalányadó kalkulátor funkció az Ügyvitel szoftver kezdőlapjáról indítható.
Amennyiben számítógépén nem elérhető a Microsoft Edge WebView2 Runtime környezet, a komponens telepítésére van szükség. Erre a funkció indításakor figyelmeztet a program, illetve felkínálja a telepítés lehetőségét (amennyiben nincs jogosultsága a telepítéshez, kérje rendszergazdája segítségét).
Új számla adatszolgáltatás státusz bevezetése
Kimenő számla adatszolgáltatásban a NAV által bevezetett „INFO” típusú üzenetek jelölése megváltozott a szoftverben. Az adatszolgáltatás ebben az esetben sikeres, viszont a NAV megjegyzéssel / javaslatokkal látja el, amelyre számla kiállítás közben figyelni kell.
Az „INFO” típusú üzenetek a továbbiakban nem „WARN”-ként, vagyis „Hibás”-ként, hanem sikeresként rögzülnek. Az Online számla bizonylatok listáján bevezetésre került egy új mezőt: „NAV információval megjelölt„. Az adatszolgáltatáshoz tartozó üzenet dupla kattintás után megtekinthető.
A lista szűrő feltételei között is megtalálható, így könnyen lekérhetők azok a tételek, amelyek ilyen típusú üzenettel vannak ellátva.
Bizonylat importerekben termékkód mező méret növelés
A bizonylat importerekben a termékkód mező mérete kibővítésre került 30 karakterre. A megvalósított import funkciók:
– Vevői rendelés
– Kimenő szállítólevél
– Bejövő számla
– Kimenő számla
– Bejövő szállítólevél
– Szállítói rendelés
– Raktári átadás
Adószám helyesbítési lehetőségének megszüntetése
Adószám helyesbítése esetén a NAV Online Számla adatszolgáltatási rendszerében bevezetésre került egy új figyelmeztetés:
„INCORRECT_HEAD_DATA helytelen számlafej adat INFO kód: INCORRECT_HEAD_DATA_CUSTOMER_TAXPAYERID_DIFFERS INFO szövege: A vevő adószáma nem egyezik az alapszámlán feltüntetett vevői adószámmal. Működés: Jelez, ha a MODIFY/STORNO számlán feltüntetett vevő belföldi adószáma eltér az alapszámlán feltüntetett vevő belföldi adószámától.„
A fejlécben megnevezett programverziótól kezdve, számlával egy tekintet alá eső okirat kiállítása esetén minden esetben a forrás bizonylatról veszi a program a vevő adószámát, elkerülendő a NAV általi jelzést. Fontos tehát, hogy amennyiben az adószámban elírás történik, akkor NEM megfelelő metódus, hogy a vevő adatlapon javításra kerül, majd számlával egy tekintet alá eső okiratot állítunk ki. Ebben az esetben a bizonylat érvénytelenítése, majd egy új, már a megfelelő adószámmal ellátott számla kiállítása szükséges.
Környezetvédelmi termékdíj kezelés új funkciói
I. Bizonylaton megjelenő tételes KT adat kiegészítése
A termékdíj bevallást megkönnyítendő, tételesen is megjeleníthetőek a részletes KT adatok, amennyiben szükség van rá (akár számla kibocsátó, akár befogadó oldalról van szó). A bejövő és kimenő számlák sablonján új paraméter került bevezetésre az „Egyéb adat” részben: Környezetvédelmi termékdíj tétel részletező
Bekapcsolt állapotban az adott tételre vonatkozóan megjelennek az amúgy csak az összesítőben elérhető részlet információk. A következő képen bekeretezve az új opció, míg felette a korábbi „Környezetvédelmi termékdíj” beállítással megjelenített adatok láthatóak.
II. KT összesítő módosítása
Amennyiben áthárított termékdíj tételként van jelölve egy KT összetevő, az „alap” összesítőbe nem kerül beszámításra, csak az áthárított termékdíj szekcióban jelenik meg.
III. Környezetvédelmi termékdíj lista – új szűrő feltétel
A kiadási és beszerzési termékdíj lekérdezésekre is megvalósításra került az áthárított, valamint átvállalt termékdíj tételekre való szűrési lehetőség.
IV. Átvállalt termékdíj bevezetése
Megvalósításra került az „Átvállalt termékdíj” jelölése. A bizonylat tételszerkesztőjének „KT összetevők” részén adható meg, hasonlóan az áthárított termékdíjhoz. A fő különbség, hogy ebben az esetben a KT kód megfelelő részlete módosítható bizonylat kiállítás közben és az ilyenkor kötelezően bizonylatra írandó szöveg is megadható (a megfelelő hivatkozási pontok manuálisan átírandók).
Fontos, hogy a megjelenítéshez az 14 / I. pontban szükséges sablon elem bekapcsolására van szükség (a szöveg tételes). Illetve az átvállalt termékdíj összesítőjének megjelenítéséhez a bizonylatsablonon található „Környezetvédelmi termékdíj: átvállalt termékdíj” feliratot aktívra kell állítani.
Az átvállalt díjtételek szűrhetőek a KT listán (III. pont).
V. Alapértelmezett KT kód jelölő bevezetése
A termék adatlap „KT összetevők” rögzítő felületén kerülhet beállításra az új opció. Minden termékhez adott új díjtétel alapértelmezettként kerül hozzáadásra.
Amennyiben egy díjtétel nem alapértelmezett, úgy a bizonylat kiállításkor nem fog automatikusan számolódni. A tétel kiválasztásakor van lehetőségünk felül bírálni.
Abban az esetben lehet hasznos nem alapértelmezett KT összetevőt rendelni egy termékhez, ha csak bizonyos értékesítések esetén van szükség egy összetevő szerepeltetésére.
A verzió telepítése után az adatbázisban szereplő összes termékhez rendelt díjtétel „alapértelmezett” jelölőt kap, ezzel biztosítva, hogy a korábbi működés érvényesüljön (minden díjtétel automatikusan felkerült a bizonylatra).
VI. Termék import bővítése
A termék importban is megvalósításra került a könnyebb adminisztráció végett, hogy az alapértelmezett díjtétel tulajdonság beolvasható legyen. Az új mező neve, amit az import fájlban szerepeltetni kell: Alapértelmezett KT
Ha az új mező nem létezik termék importáláskor, vagy a mező létezik és az értéke 1,akkor automatikusan alapértelmezettnek jelöli a szoftver az adott díjtételt. Ha a mező értéke 0, akkor pedig az alapértelmezett jelölő nem kerül beállításra.
Technikai változás a távnyomtatásban
Bizonylatok távnyomtatása esetén a kísérő levélben kiküldött távnyomtatási linken található „Bizonylat távnyomtatása” gombra kattintva nem a PDF fájl letöltése kezdődik meg, hanem egy új lapon megnyílik, ahonnan a nyomtatás azonnal elvégezhető. Ezzel is kihangsúlyozva, hogy a távnyomtatással kiküldött számlák kinyomtatása feltétlenül szükséges, elektronikus tárolásra nem alkalmasak.
A kimenő számlák -és bizonylatok tételes lekérdezése listákon megvalósításra került, hogy az ügyfél adatlapon lévő „Magyar illetőség” tulajdonság alapján rögzített bizonylatok szűrhetőek legyenek.
Az új opció megnevezése: Magyar adóalany