Megjelenési dátum: 2019. január 23.
A verzióban elérhető újdonságok, fejlesztések
Intrastat átállás 2019 – KSH-Elektra
A 2019-es évtől megváltozott az intrastat adatszolgáltatások beküldési módja. A 2019. 01. havi jelentést már kizárólag a KSH-ELEKTRA rendszeren keresztül lehet teljesíteni (Az Intrastat E-star 2019. január végével megszűnik)
A 2018. év hónapjaira vonatkozó adatszolgáltatásokat még az Intrastat E-star rendszeren keresztül kell teljesíteni! A 2018-as évre vonatkozó adatjavításokat csak január végéig tudja az Intrastat E-star rendszer fogadni. A korábbiakban is elérhető egyszerűsített jelentés az intrastat lekérdezések listájáról úgy érhető el, hogy a lista szűrőfeltételének záró dátumaként 2018.12.31-nél korábbi értéket kell megadni. Rossz lekérdezés esetén erről a program figyelmeztető üzenetet küld.
A januári időszakra vonatkozó, február 15-ig esedékes bevalláshoz szükséges adatszolgáltatást már csak az új, XML formátumú exporttal lehet előállítani.
Megváltozott az adatgyűjtést végző szervezet is: az adatgyűjtéseket a Központi Statisztikai Hivatal végzi az eddig végrehajtó Kopint-Datorg Kft. helyett.
Megváltozott a kérdőíveken jelentendő adatok köre is. Törlésre került mindkét irányban:
- Fuvarozási mód
- Szállítási feltétel
Kimenő irányban:
- EU-n kívüli rendeltetési ország
Új adatként pedig kimenő irányban bevezetésre került a„Származási ország” és a „Partner adószáma”. Kitöltésük a 2019-es évben még önkéntes, de szoftverünk már felgyűjti, amennyiben megadásra kerültek.
A törölésre került adatok rögzítési lehetőségét meghagytuk szoftverünkben annak érdekében, ha esetlegesen még visszamenőleges bejövő számlák rögzítésére lenne szükség. Az intrastat listán szintén megmaradt a mezők megjelenítése, ám az érték csak akkor jelenik meg, ha 2019-et megelőző időszakra van lekérve a lista.
Fontos, hogy az egyszerűsített adatszolgáltatáshoz tartozó nyomtatványok, sem kimenő, sem bejövő oldalon nem használhatók. Tehát a 2011 és 2013 nyomtatványok megszűntek.
Annak érdekében, hogy az XML fájl beolvasható legyen a KSH rendszerébe, új paraméterek bevezetésére volt szükséges, ami a Karbantartás / Beállítások / Intrastat menüpontban érhető el. A KSH Törzsszám, statisztikai főtevékenység kódja, valamint a megye kód megadása lehetséges:
Az új export fájl előállítása az alábbi menüpontból indítható:
Csak megfelelő időszakra állítható elő az export fájl, ellenkező esetben a szoftver az alábbi üzentet küldi:
Az XML mentésekor a fájl nevét nem célszerű megváltoztatni, ugyanis a KSH rendszere csak megadott formátumban tudja beolvasni (mentéskor erre is figyelmeztet szoftverünk!).
Az intrastat listán és így a bevallásban is, az adatokat tétel szinten összesítve szerepelteti a szoftver. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a tételek minden paramétere (termékkód, ügyletkód stb.) megegyezik, akkor összevontan jelennek meg.
Az elkészült export fájl a KSH rendszerében az adott nyomtatvány megnyitása után importálható.
Az alábbi menüpontot indítva:
Az importálás után már csak azon adatok kitöltése szükséges, amelyek a szoftverből nem elérhetők. Ilyen például a statisztikai érték, vagy a kérdőívet kitöltő személyre vonatkozó személyes adatok.
Online számla bizonylatok listájára utolsó beküldés dátuma
Az Online számla bizonylatok listáján megjelenítésre került az adatszolgáltatások utolsó beküldési dátumai.
A mező értéke megmutatja, hogy a szoftver mikor próbálkozott utoljára a NAV felé történő adatszolgáltatással az adott tételnél.
Online számla bizonylatok listáján nyugtázási lehetőség
Az új funkciónak köszönhetően megoldásra került a NAV Online Számla rendszerébe történt sikertelen adatszolgáltatási kísérletek „lezárási” lehetősége.
Kiemelten fontos, hogy a sikertelen adatszolgáltatásokat a szoftver továbbra is megpróbálja újra küldeni. Ha közben esetlegesen kézi feltöltés történt és a számlázó program nem tudja lekérdezni ennek tényét (mert például egy nem megfelelő vírusirtó, tűzfal, vagy egyéb hálózati beállításnak köszönhetően nem sikerült a kommunikációs kapcsolat kialakítása a NAV szerverével), akkor a tétel sikertelen állapotban „ragadhat”. Emiatt fordulhat elő, hogy a főoldalon az alábbi jelzés látható olyan adatszolgáltatásoknál, amelyek valójában már kézi feltöltés segítségével bekerültek az Online Számla rendszerébe:
Fontos, hogy csak a 6 napnál régebbi sikertelen adatszolgáltatások hagyhatók jóvá! Csak akkor célszerű a művelet végrehajtása, ha teljes mértékben megbizonyosodtunk arról, hogy valóban fent van a NAV rendszerében.
A kézi jóváhagyás az alábbi menüpontból indítható (vagy a listán állva, a jobb gombbal előhívható legördülő menüből):
Minden esetben kötelező megadni egy indoklást:
Az indoklás megadása után az adatszolgáltatás állapota átáll „Manuálisan jóváhagyott” -ra. A sor színezése nem változik, hogy a későbbiekben is elkülönítetten lehessen látni, hogy melyekkel volt probléma, ellenben a korábbi képen szereplő állapotjelző ikon már nem fogja figyelembe venni, nem jelzi sikertelen adatszolgáltatásként.
A kézi jóváhagyás oka letárolódik és visszaolvasható az adatszolgáltatásra duplán kattintva, illetve az eredetileg a sikertelenséget okozó üzenet is megmarad: