Megjelenési dátum: 2020. június 03.

A verzióban elérhető újdonságok, fejlesztések

NAV - Online Számla adatszolgáltatás 2.0

2020. július 1.-től már egyetlen olyan adatszolgáltatás köteles bizonylatot sem fogad be a NAV Online Számla rendszere, amely az eddig az időpontig használatos 1.1 verziószámú rendszer alapján készül(t). Kiemelten fontos tehát a Kulcs Számlázó szoftverek frissítése! A „régi” adatszolgáltatásokkal kapcsolatos helyesbítések és sztornózások is csak a 2.0 verzióval tudnak felkerülni a rendszerükbe.

Amennyiben a fent megnevezett verzió nem kerül frissítésre, úgy az adatszolgáltatásokat nem fogadja be a NAV. Ilyen esetben sikertelen bejelentések fognak generálódni, melyre a visszakapott üzenet utal az adatszolgáltatások listájában. A NAV az alap sémát is módosította, valamint új ellenőrzéseket, elvárásokat épített be (többek között, hogy az 1.1 verzióval semmilyen adatszolgáltatást nem fogadnak be július 1-től). Ilyen esetben a sikertelen adatszolgáltatásokat a verzióváltás ellenére továbbra is „kézi” feltöltéssel kell teljesíteni, célszerű tehát az új frissítéseket időben megtenni, nemcsak a törvényi megfelelőség miatt, hanem a plusz adminisztrációs terhek elkerülése érdekében is.

Az alábbi bejegyzésben összegzésre került, hogy pontosan milyen módosítások történtek az Online Számla adatszolgáltatás tartalmában. Ezek nagy része technikai jellegű, mint például a beküldés módjának megváltoztatása, de szigorodtak a biztonsági követelmények, valamint XML struktúra módosulások is történtek. Megvalósításuk a “háttérben” zajlott, így Ügyfeleink számára nem jelentenek plusz adminisztrációs terhet. 

A NAV álláspontja szerint a rendszer egyik követelménye továbbra is az, hogy figyelmeztessék a felhasználókat az esetlegesen hibásan elvégzett számlakiállítási műveletekre („helytelen számlázási gyakorlat megszüntetése”). Ennek érdekében az 1.1-es rendszer átálláshoz hasonlóan, további új figyelmeztetéseket építettek be. Fontos kiemelni, hogy amennyiben egy ilyen figyelmeztetés / „Hibás” adatszolgáltatás rögzül a számlázó programba, az tájékoztató jellegű abból a szempontból, hogy az adózónak legközelebb arra kell törekednie, hogy ezt a hibát megszüntesse (tehát nincs változás a korábbiakhoz képest). Az adatszolgáltatás ebben az esetben sikeres, legalábbis olyan szempontból, hogy a NAV azt befogadta, tehát az adatszolgáltatási kötelezettségünknek eleget tettünk.

A 2.0-ás interfész verzió célja továbbá refaktorálni a meglévő rendszert, bővíteni a nyújtott szolgáltatások körét, valamint lecserélni az SHA-512 hash algoritmust az SHA3-512 algoritmusra a „requestSignature” számítása során (melynek szerepe, hogy illetéktelenek ne tudjanak a rendszerben változtatásokat végrehajtani).

Adószám lekérdezés kiegészítése

Az adószám ellenőrző funkció kiegészítésre került, a NAV - 2.0 verziótól már rendelkezésünkre áll a rövid cégnév is. A Számlázó szoftverekbe ezek alapján már mindkét opciót fel tudjuk ajánlani (amennyiben a cég bejegyzésekor meg lett adva). Működését tekintve egy apró változtatást eszközöltünk. Miután a szokásos módon megadásra került az adószám és az “Ellenőrzés” gombbal lekérdezésre kerültek az adatok, a felugró egyeztető ablakban egy új jelölő lesz látható: “Cég rövid neve kerül rögzítésre

 Rövid cégnév alapján rögzítés beállítása

Alapértelmezetten nincs bejelölve, így a “Cégnév” rész kerül rögzítésre a továbbiakban is, míg a bejelölt opcióval a “Rövid cégnév” menthető az ügyfél “Név” mezőbe.

Mint a fenti ábrán is látható, kiadásunk napjáig a NAV nem frissítette rendszerét, ezért a rövid név nem elérhető. Amennyiben elérhetővé válik, programunk automatikusan le fogja kezelni és megjelenik a lehetőség (addig a korábbiak szerinti a működés).

Új üzenetek és hibakódok bevezetése

 A korábbi adatszolgáltatási tapasztalatokból adódóan mind a technikai és blokkoló hibaüzenetek, mind pedig a figyelmeztetések köre módosult az Online Számla oldaláról. Ezen kívül teljesen új technikai üzenetek is kerültek beépítésre (warn), amellyel a NAV a hibás adózói számlázási gyakorlatok számát szeretné csökkenteni. Szoftverhasználati szempontból ezen módosításokból annyi érzékelhető, hogy a szükséges esetekben a program figyelmeztetést küld, ha úgy érzékeli, hogy a számla nem a NAV elvárásai esetén került kiállításra. Ilyen például a negatív végösszegű bizonylatok rögzítése esetén felugró üzenet, amelyről részletesen a következő pontban olvashat.

Negatív végösszegű számla esetén figyelmeztetés

 Az Online Számla adatszolgáltatás 2.0 verzióban bevezetésre került, hogy amennyiben egy “eredeti” számlán (tehát nem sztornó, vagy módosító / számlával egy tekintet alá eső okirat) negatív nettó összeg szerepel, azt hibás adatszolgáltatásként jelölve küldi vissza az adóhatóság feldolgozó rendszere. Ennek érdekében bevezettünk egy figyelmeztetést, amely számla mentésekor ugrik fel, amennyiben a végösszeg negatív és nem számlával egy tekintet alá eső okiratról van szó. A megvalósításra került működés megegyezik az Ügyvitel termékcsaládunkban alkalmazott megoldással, amelyről példákkal is illusztrálva az alábbi linken olvashat.

Alkalmazott árfolyam kötelezőség

 Az új adatszolgáltatási XML struktúrában kötelezően elvárt elem az átváltási árfolyam abban az esetben is, ha egy Forintos számláról történik beküldés. Amennyiben az Ügyvitel program alapdevizája forint, természetesen az 1/1 árfolyam automatikusan kitöltésre / beküldésre kerül, így Önnek nincs egyéb teendője. Devizás bizonylat esetén továbbra is a program által bekért / bizonylaton alkalmazott árfolyam kerül továbbításra a NAV rendszere felé.

Titkosítási algoritmus cseréje

 Az SHA-512 hash algoritmust az SHA3-512 algoritmusra kellett cserélni a requestSignature számítása során. Ezzel biztosította a NAV a biztonságosabb kommunikációt a rendszerek között.

Átszervezések, összevonások a beküldésre kerülő XML fájlban

 A korábbi 1.0 és 1.1-es adatszolgáltatás rendszerekben alkalmazott struktúra ismételten átalakításra került a NAV által, mert továbbra sem volt megfelelő az igényeik teljes körű kiszolgálására. Az előző ponthoz hasonlóan ez az átalakítás is úgy épült be szoftvereinkbe, hogy nincs kihatással a korábbi működésre, így nincs vele egyéb teendője Ügyfeleinknek.