Évzárással, évnyitással kapcsolatos információk, törvényi változások – 2013.
Bejegyzésünk tartalmazza a 2012. év végi és 2013. év eleji – programot érintő – ügyviteli feladatokkal és a törvényi változásokkal kapcsolatos tudnivalókat.
Figyelem! A Kulcs-Ügyvitel termékekben az új évben történő munkavégzés megkezdéséhez nem kell külön évet – külön adatbázist – megnyitni a programban. Az ügyviteli folyamatok adminisztrációját a cég már meglévő adatbázisában folytathatjuk 2013-ban is.
Amennyiben főkönyvi feladást végzünk – és ezt még nem tettük meg – állítsuk be a kezelt gazdasági éveket a Törzsadatok / Könyvelés pontjában.
Az évenként újrainduló bizonylatsorszámozást, az érintett bizonylattömbök paraméterezésénél állíthattuk be. Ennek megfelelően azon bizonylattömbökben, ahol az Évenkénti jelölőnégyzet aktív, a bizonylatok sorszámozása 2013. január 1-jétől a megadott kezdő értéktől automatikusan újraindul.
Abban az esetben, ha nem állítottuk be az Évenkénti jelölőnégyzetet, de új sorszámozást kívánunk indítani, vigyünk fel egy új bizonylattömböt és 2013-ban dolgozzunk az új tömbben.
Leltárak és leltárívek (raktáronkénti, vagy összesített) elkészítésére a Készletezés menüpont Leltározás almenüjében van lehetőség. A leltározási folyamattal kapcsolatosan bővebb leírást a Leltározásról szóló bejegyzésünkben olvashatnak.
Törvényi változások 2013. – Kisadózó vállalkozások tételes adója (kata)
Az adóalanyiság a választás bejelentését követő hónap első napjával jön létre. A már működő vállalkozásnak, aki 2013. január 1-jével a tételes adóra vonatkozó szabályok szerint kívánják teljesíteni az adókötelezettségeiket, 2012. december 1-31. közötti időszakban be kell jelentkeznie a Katv. hatálya alá. (Forrás: NAV hivatalos honlapja )
Milyen módosításokat kell elvégeznünk a Kulcs-Ügyvitelben, ha a Katv. hatálya alá tartozó vállalkozásunk van?
Ebben az esetben a bizonylatokon megjelenített Cégprofil tartalmát egészítsük ki ezen információval.
Törvényi változások 2013. – Pénzforgalmi elszámolás
Az általános forgalmi adó alanyai az áfa megállapítására 2013. január 1-jétől úgynevezett pénzforgalmi elszámolást alkalmazhatnak. A pénzforgalmi elszámolás lényege összefoglalva az, hogy az ilyen elszámolás választása esetén az adóalanynak a fizetendő adóját akkor kell megállapítania, ha a vevő az ellenértéket részére megtérítette, a beszerzései tekintetében levonási jogát akkor gyakorolhatja, ha a vételárat az eladó részére megfizeti.
A fentieken túlmenően a pénzforgalmi elszámolás hatással van a pénzforgalmi elszámolást választó adóalany vevőjének levonási jogára is, ugyanis a vevő levonási joga is csak akkor keletkezik, ha a vételárat a pénzforgalmi elszámolást választó adóalany részére megtéríti.
A pénzforgalmi elszámolás legkorábban a 2013. január 1-jével kezdődő elszámolási időszakra alkalmazható. A 2013. évre vonatkozó választást legkésőbb 2012. december 31-én kell jelenteni. (Forrás: NAV hivatalos honlapja)
Milyen módosításokat kell elvégeznünk a Kulcs-Ügyvitelben, ha a pénzforgalmi elszámolás vállalkozásunk van?
A program 2012. decemberi verziójától kezdődően a Karbantartás / Rendszerbeállítások pontban állítható be a cégünkre vonatkozó Pénzforgalmi elszámolás ténye. Ennek kiválasztása után, a számlakiállító ablakon alapértelmezetten bekapcsolt állapotba kerül a pénzforgalmi elszámolás jelölőnégyzet és amennyiben azt nem kapcsoljuk ki, a számla kötelező tartalmi elemeként feltüntetésre kerül, hogy az adott bizonylat a pénzforgalmi elszámolás hatálya alá tartozik. Részletesebb leírtást a pénzforgalmi elszámolás beállításáról és kiállított számlákkal kapcsolatos kezeléséről kapcsolódó bejegyzésünkben olvashatnak.
Az áfa bevallást és előkészítését a főkönyvi programban végezzük el.
Mit kell tennünk a Kulcs-Ügyvitelben, ha a pénzforgalmi elszámolás hatálya alá tartozó partnertől fogadunk be számlát?
A pénzforgalmi elszámolást választó adóalany vevőjének levonási joga is csak akkor keletkezik, ha a vételárat a pénzforgalmi elszámolást választó adóalany részére megtéríti. Az ilyen bejövő számlák rögzítése során a pontos regisztrációhoz szükséges, hogy a Pénzforgalmi elszámolás jelölőnégyzet bekapcsoljuk. Részletesebb leírtást a pénzforgalmi elszámolást alkalmazó partnertől érkező bejövő számlák kezeléséről kapcsolódó bejegyzésünkben olvashatnak.
Az áfa bevallást és előkészítését a főkönyvi programban végezzük el.
Törvényi változások 2013. – Készpénzforgalom korlátozása
2013. január 1-től a számlanyitásra kötelezett vállalkozások egy naptári hónapban, ugyanazon szerződés alapján, ugyanazon partnernek legfeljebb 1,5 millió forintot fizethetnek ki készpénzben. A mulasztási bírság összege 20% lesz. A rendelkezés részletesen az Adózás rendjéről szóló törvényben található meg.
A programban ezzel kapcsolatosan várhatóa a januári verzióba kerül figyelmeztető üzenet megjelenítési lehetőség.
Törvényi változások 2013. – Belföldi Áfa összesítő jelentés
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 31/B. § rendelkezéseinek megfelelően az áfa bevallás 2013-tól kiegészül a Tételes belföldi összesítő jelentéssel, melynek előírásairól a NAV honlapján olvasható bővebb tájékoztató.
Az áfa bevallással kapcsolatos törvényi változások miatt a számlázási folyamatot érintő fejlesztés nem került a programba, a bevallással kapcsolatos teendők a főkönyvi programban végezhetők el.
Törvényi változások 2013. – Elektronikus számlázási szabályok változása
A törvény a papíralapú és az elektronikus számlák közötti különbségek megszüntetése érdekében módosított (enyhített) az elektronikus számlázás szabályozásán. Ennek értelmében a számla kibocsátásának időpontjától a számla megőrzési idejének végéig biztosítani kell:
1. a számla eredetének hitelességét (az eladó és a számlában ekként feltüntetett személy azonos),
2. adattartalmának sértetlenségét (a számla tartalmát nem változtatták meg) és
3. olvashatóságát (a számla az ember számára olvasható).
Speciális hitelesítésre ezentúl nincs szükség, de az adattartalom sértetlenségét mindenképp biztosítani kell. A Kulcs-Ügyvitelben az e-számla és a távnyomtatás kiállítási folyamata nem változott.
Törvényi változások 2013. – Fordított adózás
A fordított adózással kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség tekintetében a programban nem történt módosítás. Javasoljuk, hogy az érintett termékekre (VTSZ/SzJ szám alapján meghatározható) vonatkozóan használjuk ki a termékenkénti eladások lekérdezési lehetőségét.
Törvényi változások 2013. – Pénztárgépek on-line felügyelete
A feketegazdaság elleni küzdelem részeként kerül bevezetésre – várhatóan 2013. áprilisában – a pénztárgépek on-line NAV felügyelete. Ezzel kapcsolatosan a jövő évben várható további információ. A Kulcs-Ügyvitel program pénztárgépes lehetőségeit természetesen a törvényi változásoknak megfelelően fogjuk felkészíteni.